Flere og flere populære rejsedestinationer har efterhånden offentlig transport, der bare spiller – i hvert fald til en hvis grad. Men når du ankommer til Bali, vil du sandsynligvis opleve, at det kan være lidt svært at gennemskue, hvordan du lige kommer fra det ene sted til det andet. Efter et par uger på den tropiske ø i Indonesien, har vi fået erfaring med, hvordan du kan komme rundt på Bali, så du er forberedt på, hvilke muligheder du har.
Spænd selen – det bliver et længere skriv.
Taxa
Taxa er uden tvivl den mest oplagte transportløsning for langt de fleste, der besøger Bali. De er, som regel, nemme at spotte, de har plads til din baggage, og du sidder forholdsvist sikkert og afkølet i en bil. Der er som udgangspunkt to former for taxa’er på Bali; Blue Bird (Indonesien mest udbredte taxa-firma) og private taxa’er.
Fælles for dem begge er, at det er vigtigt, at du sikrer dig, at chaufføren forstår din destination. Et godt råd, er altid at følge ruten på et kort. Mange chauffører vil påstå, at de ikke har byttepenge, så vi anbefaler, at du har småpenge på dig, så du kan give et præcist beløb. Alternativt må du indfinde dig med, at der bliver rundet op til nærmeste seddel. Hvis du bliver kørt hen til en seværdighed, kan det være værd at overveje, hvis taxa-chaufføren spørger om han skal vente på dig. Det er ikke alle steder, at der er lige mange taxa’er, hvorfor det kan være rart at vide, at han holder og venter på dig. Typisk vil det ikke koste mere end 50.000 IDR (cirka 20-25 kroner) i timen.
Blue Bird
Du vil kunne kende Blue Bird-taxa’erne på deres blå farve og et skilt på taget, hvor der står taksi. De er som oftest troværdige, har nogenlunde engelsk-kundskaber, og kører på taxameter. Hvis du insisterer, er de fleste chauførrer villige til at aftale en indbyrdes pris, men i de fleste tilfælde vil taxameteret være det billigste. Hvis I ikke aftaler en pris på forhånd, og taxa-chaufføren afviser at bruge taxa-meteret, så stig ud og find en anden taxa. Blue Bird-taxa’er kan, i den sydlige del af Bali, findes på hvert hjørne, hvilket gør dem til en fantastisk, og rimelig billig måde, at komme rundt omkring Seminyak, Denpasar og Nusa Dua. De fleste chauførrer kan også godt overtales til at køre dig til dit hotel i Ubud, eller lignende afstande, men herefter vil du ikke se skyggen af en Blue Bird, og slet ikke en, der vil tage dig med.
Blue Bird-taxa’erne er nemlig ikke velkomne uden for hovedstadsområdet, og det er kun tilladt, at de kører ind til et hotel og sætter passagerer af. Samler de passagerer op, kommer de lokale efter dem. Det er ikke rigtig noget, man snakker om, men man vil blive mødt med skilte, hvor der står klart og tydeligt, at Blue Bird, Grab, Uber, m.fl. ikke er velkomne i byer som Ubud, Lovina, osv. En enkelt taxa-chauffør forsøgte på gebrokkent engelsk at forklare os, at det er mafia-lignende forhold, og at man nødig skal være en Blue Bird-chauffør, der udfordrer de lokale taxa’er.
Vi lærte ovenstående på en lidt træls måde, da vi forsøgte at booke en Blue Bird-taxa via deres app (fordi de er billigere end de private i området), da vi skulle fra Ubud til Lovina. Tre gange blev vores booking accepteret, men blev annulleret efter 15-20 minutter.
Hvilket leder os til MyBlueBird-applikationen til din smartphone. Den fungerer nemlig rigtig godt. Du vælger hvor du vil samles op, hvor du vil sættes af, og om du vil betale med kontanter til chaufføren eller om det endelige beløb bare skal trækkes fra dit kort. Dermed, har du muligheden for at undgå, at skulle bruge kontanter og diskutere med en taxa-chauffør om hvilken pris I aftalte eller, hvad der stod på taxa-meteret inden det blev slukket. Vi var super glade for applikationen, mens vi boede i Seminyak, men indså, at den ikke er meget værd uden for den sydlige del af Bali. Udover at booke en taxa med det samme, kan du også forudbestille en, til at samle dig op på et givent tidspunkt
Hvis du vil have et lyn-kursus i at bruge applikationen, så læs vores indlæg om MyBlueBird-applikationen her.
Private taxa’er
Du går ikke 10 meter på Bali uden at blive mødt af en person, der kan transportere dig verden rundt for en special price for you, my friend. Mange er selvstændige, andre er del af en organiseret taxa-gruppe, og andre igen er del af mafia-lignende grupper. Generelt kan man sagtens benytte disse taxa’er, uden de store kvaler. Det bedste råd vi kan give, er at tage en kort vurdering af, hvorvidt personen virker troværdig og behagelig. Du skal ikke være bange for at forhandle med dem om prisen – langt de fleste er villige til at rykke sig minimum 30% og oftest mere. Når I er nået frem til en pris, som du er tilfreds med, så vær sikker på, at chaufføren ved præcis, hvor I skal hen, inden, at I kører nogle steder. De kan være hurtige til “at komme til” at køre dig det forkerte sted hen, og så kræve flere penge, for at køre det rigtige sted hen. Følg eventuelt bilens rute på telefonen, applikationen maps.me kan vise kortdata offline, og Google Maps fungerer også, hvis ruten er blevet sat i gang, mens man har internet.
Vi har skrevet lidt mere om navigation på telefonen i udlandet her. Og hvis du overvejer et simkort i Bali, så har vi også skrevet lidt om det her.
En privat taxa-chauffør vil også være hurtig til at tage dig med på en sightseeing-rute, hvor de stopper ved seværdigheder (både reelle seværdigheder og turist-markeder, hvor de får provision for salget), som ligger i nærheden af den rute du skal køre. Vær afklaret med, om I vil stoppe ved sådanne steder inden I kører – hvis ikke, så vær klar i spyttet, når chaufføren spørger, eller kom ham i forkøbet og sig, at I skal køres direkte til jeres destination uden stop.
Grab
De eksisterede kort i København, og lever i bedste velgående i USA og det sydsøstlige Asien. Det er dem vi kalder app-chaufførerne, som tjener penge på at køre lokale og turister rundt, som har booket en tur igennem et utal af apps. Den mest populære på Bali er Grab – en Uber-inspireret app i det sydøstlige Asien.
Hvis du nogensinde har benyttet Uber, vil Grab være relativ ligetil. Der kan være dele af applikationen, som ikke er blevet oversat til engelsk, men ved hjælp af ikoner, og det engelsk, der er i applikationen, er det relativt lige til at bestille en Grab. Den fungerer på mange måder ligesom MyBlueBird. Typisk vil Grab være et billigere alternativ til både almindelige taxa’er, men også de private chauffører. Ligesom Blue Bird, er de ikke velkomne på det meste af Bali, men bilerne er lidt sværere at genkende, hvorfor du måske kan være heldig at finde en Grab-chauffør, der vil køre dig rundt oppe nordpå.
Klik her for et lynkursus i at bruge Grab.
Men det er nede sydpå, at de for alvor er til at få fat i – både på motorcykel (her får du en grøn hjelm, et bagsæde på en motorcykel, og så ellers ud i den hektiske balinesiske traffik) og i bil. Vi nåede ikke rigtig at bruge Grab på Bali, men var storbrugere af det i Vietnam, hvor vi var meget tilfredse med det.
Har du erfaringer med Grab – eller nogle af de andre transport-muligheder på Bali? Så bidrag endelig med dem i kommentarerne nedenfor.
Scooter- og motorcykel-leje
Sydøstasien er lig med vind i håret med rismarker på begge sider, ikke? Jo, det har i hvert fald været vores absolut favoritmåde at komme rundt på hernede. Men det er ikke bare at finde den første og bedste udlejer, og så afsted. Vi har lige et par ting, som du skal være opmærksom på. Først og fremmest, så vil du have meget svært ved at finde en scooter på Bali. Mens de måske ligner scootere, så er det motorcykler. Med et almindeligt B-kørekort får du lov til at køre på en scooter med op til 50 cc motor, men langt de fleste motorcykler på Bali er udstyret med minimum en 110 cc motor, hvilket betyder, at det kræver et A1-kørekort (et lille kørekort til motorcykel) plus et internationalt kørekort, hvis du vil køre motorcykel på Bali. Når det så er sagt, så er der ikke mange udlejere, der tjekker, hvorvidt du har kørekort eller ej – og politiet kan, hvis du bliver stoppet, angiveligt overtales til at lade dig køre videre, med et smil, lidt volapyk-snak, og en seddel eller to i hånden. Vi oplevede dog ikke at blive stoppet i Bali, men havde altid lidt “politi-penge” i lommen.
Beslutter du dig for, at Bali skal opleves på sædet af en motorcykel, så anbefaler vi, at du finder en scooter-udlejer som er blevet godt anmeldt på nettet eller gennem dit overnatningssted. De fleste hoteller og hostels kan skaffe en scooter nærmest døgnet rundt, og priserne for at leje bør aldrig være højere end 100.000 IDR (47 kr.) pr. dag, og oftest befinder de sig omkring 50.000 – 60.000 IDR (23 – 28 kr.) pr. dag. En fuld tank burde ikke koste mere end 20.000 IDR (10 kr.) på en autoriseret tankstation. Tanker du fra en lokal bod på vejen, som enten har benzin i flasker, eller deres egen lille intermistiske stander, så koster det typisk lidt mere. Men en velholdt scooter, burde godt kunne transportere to personer minimum 80 kilometer på en tank. Så scooter er absolut den billigste, og mest befriende måde at komme rundt på. Desværre kan det være lidt svært, at have sin bagagge med.
Er det første gang, at du bevæger dig ud på et motoriseret to-hjulet køretøj som en scooter / motorcykel, så er det ikke i Seminyak, du skal køre din jomfrutur. Her er trafikken ualmindelig hektisk og uorganiseret, især for en dansker. Vi anbefaler, at du venter til du er kommet til en mere stille by, som f.eks. Ubud, hvor du kan leje en scooter, og øve dig i at køre på en stille og gerne lukket vej. Lær din motorcykel at kende, og øv dig først i at køre med fødderne tæt på jorden, og når du føler, at du har styr på det, så tag dem op på motorcyklen. Bliv ved med at køre rundt, bremse, gasse op, dreje, orientere dig, og så videre, indtil du føler, at du har ret godt styr på det. Tag så en tur ud på en mindre traffikeret gade, eventuelt om aftenen, inden du planlægger at skulle bruge scooteren, og øv dig i at blinke, dreje, dytte, og så videre.
Og husk at dyt – de lokale kommer til at dytte af dig, og mens det måske er fordi du kører råddent, så er det nok oftest bare fordi de vil gøre opmærksom på sig selv. Og det er hammer-vigtigt, at du gør det samme. Hellere dyt en gang for meget, end en gang for lidt, men gør det for at gøre opmærksom på dig selv, og ikke, på klassisk dansk vis, fordi du er træt af dine medtraffikanter.
Vi kunne skrive uendeligt meget mere om det at komme rundt på scooter / motorcykel på Bali, men det korte af det lange er, at du skal bruge din sunde fornuft. Vælg en scooter, der er i god stand, øv dig i at køre, og væn dig langsomt til trafikken. Kør hellere lidt langsomt i kanten af vejen indtil du er tryg i situationen, og fald ikke i staver, men hold øje med trafikken. Og for guds skyld, så lad være med at køre i klip-klapper og så lidt tøj som muligt – skulle uheldet være ude, så er bar hud, asfalt og 40 km/t ikke en god cocktail. Vi så ingen uheld i vores 2 uger på Bali, men det betyder ikke, at du ikke ender i et. Til skræk, kan vi fortælle, at det ikke er kotyme at flytte sig for en ambulance med udrykning. Den får lov at vente som alle andre – det er oftest hurtigere at komme frem med en energisk taxa-chauffør eller på scooter.
Vi vil til hver en tid anbefale at opleve Bali på scooter-ryg, men vi håber, at du vil lytte til vores råd ovenfor.
Billeje
Det er muligt at leje bil på Bali, og hvis man er en større familie kan det med garanti være lidt hyggeligere. Man skal dog være opmærksom på, at du ikke bare lige kan parkere den på alle hoteller, og det er endnu mere hektisk og stressende at køre i bil, end det er at køre på scooter. Derfor, er det vigtigt, at man overvejer, hvorvidt det kan betale sig, at leje bil. Rent økonomisk, er det sandsynligvis billigere at benytte privatchaufører, private taxa’er, osv. Blodtrykket har det sandsynligvis også bedre, hvis det er en anden, der kører bilen, og så er det bare rarere ikke at skulle bekymre sig om, hvorvidt der er nogen, der har lavet buler i lejebilen henover natten.
Vil man gerne have den frihed, som det giver at have en bil, så kan det dog godt lade sig gøre. Det er muligt at leje bil både i lufthavnen, men også fra forskellige bil- og scooterudlejere rundt omkring på øen. Vi anbefaler, at man holder sig til de etablerede biludlejningsselskaber, når det kommer til billeje – her er man bare mere sikker på det man får. Når du kommer ud fra de større byer, vil trafikken være mere overkommelig, hvorfor, at det ikke er en umulig mission at køre rundt på Bali. Man skal bare være opmærksom på, at hvis man bruger Google Maps, eller en anden navigationsapp, så undestimerer de, hvor lang tid, det tager at køre fra A til B – oftest kan du forvente at skulle bruge minimum dobbelt så lang tid på turen, som Google Maps angiver.
Men – tag det fra et par, der elsker at roadtrippe: På Bali foretrak vi taxa fra overnatningssted til overnatningssted, og så ellers en lejet scooter eller privatchauffør ud til seværdighederne
Har du erfaringer eller spørgsmål i forhold til at komme rundt på Bali? Så lad os høre i kommentarsektionen nedenfor.